החיים כצופה במסכים חלק 4 מתוך 5
הבעיה עם מסה קריטית מתוך התכנים המוצעים חינם באפל פלוס (כלומר ללא תוספת תשלום על קלסיקות קולנועיות) אלו התכנים הנוטים להתנשאות וזילזול בצופים. תופעה שאופינית בייחוד בסדרות וסרטי טבע או בשפה החצי מלומדת בקריינות: נפלאות הפאונה והפלורה.
הצד האסתטי דוקומנטרי בתכנים האלו מאוד מושקע ונורא יפה אבל אני חוששת לחפש איזה סרטים יש על עובש או על יצורים מיקרוסקופים. ראיתי חצי סרט על תופעת ההלבנה בשוניות האלמוגים וזה מדכא. בדומה להשפעת צפייה בסידרה שמבקרים בה בתים מיוחדים, בקונספט שמחבר מגזינים לאדריכלות ועיצוב עם ערוץ החיים הטובים. הזילזול בבעליהם וּבְבוֹנֵיהֶם ומשפציהם של הבתים שזור כחוט השני בתסריט ובעריכה ובזוויות הצילום. חבל שעל זה מקטינים כמות צופים בהפקה שמתפרסת על כל קצוות תבל תוך התמקדות בבחירות מקוריות והסתגלות המרואינים עם בני משפחותיהם (בעבר או בהווה) לתנאים המיוחדים שבהם תוכננו וניבנו אותם בתים. יש כאלו שמוצגים בכתובית עם שמם ועם תואר יוצר או אדריכל לצידו ויש כאלו שלצד שמם נכתב House owner . הערך בתכנית הטלביזיה בקונספט המעודכן הוא תובנות על מגמות שינויים ומסקנות על הצפוי בעתיד בהיעדר יכולות לשנות מגמות.
בין המרואינים היותר יחודיים בתכנית על נושא הבית (שבאופן יחסי לשאר המרואיינים אינם מוצגים כתמהונים או רחפנים) נמצא אדריכל סיני בן האי הונג קונג שקנה את הדירה הקטנה שבה גידלו אותו ואת אחיו. משפחתו שוכנה בדיור ציבורי במגדל שבסביבתו יש שטחים ציבוריים לשימוש התושבים במקובל באזורים עירוניים מצופפים (דירת 40 מ"ר עם כיוון אויר אחד). הוא מצא פיתרון יצירתי לבעיית הכיוון האחד והוסיף לדירת שיכון ממוצעת בהונגקונג תחושת יוקרה ומרווח אויר (בדיבריהם של הוריו הגאים שמבקרים אצל בנם המצליח יש נימת אכזבה קלה רק מעניין העיצוב שאינו חף מחיבה למותרות וגורע מהישגו בעיניהם). בקצה השני על סקלת מיצוי ריצפה תיקרה וקירות נמצא זוג קליפורנים חסרי גיל שקנו אחוזה מבודדת בגבעות המשקיפות אל חוף מאליבו. אין להם ילדים (כלומר אין ילדים שמצולמים בפריים או מוזכרים להבדיל מזמן מסך שמוקדש בעריכה לאיזכור החתונה שמעידה על היותם חברותיים (בניגוד לאופי המבודד של האחוזה שהוקמה באמצע המאה ה-20 בשטח אדמה שרכש ופיתח אומן תפאורות סרטים מאחד האולפנים הגדולים, שחילק זמנו בין הפקות לבין מנוחה ומסיבות באחוזה ). בני הזוג מתמודדים עם אתגרים שקשורים לתחזוקה והיעדר חיבור לתשתיות מודרניות.
להבדיל מלוי המגיש בן ה-77 ב'המטייל' , שבמפגשים בינו לצוותים שעובדים באתרים תיירותיים מיוחדים יש כבוד הדדי, בסדרות רבות מבית היוצר אפל אין באמת מפגש עם האנשים ואין תחושת התבוננות אמיתית במושאים למעקב וצילום. יש נימת התנשאות בתסריט בזוויות צילום ובעריכה.
יש מעין 'דף מסרים' משותפים לסרטים וסדרות רבות באפל TV, בלי מילים, על המגמות החברתיות בעת הנוכחית ועל אפסות הקיום האנושי, שמצטברים להלך רוח שמדכא את הצופה. לוי שפוגש אנשים שעובדים במקומות תיירותיים קיצוניים (במובנים רבים לקיצוניות) או הכי אקסלוסיביים על הגלובוס, משדר מעין שותפות גורל עם האנשים שהוא פוגש מול המצלמה. יש לו אמפטיה לאותה קבוצה מצומצמת של אנשים שיכולים ובוחרים לעבוד עם התיירים שיכולים ובוחרים לעצמם בילוי במקומות האלו. בסידרה על הבתים המיוחדים אין מגיש.ה. ויש נימת התנשאות או קצת זילזול באנשים אמיתיים שהסכימו להראות מבפנים את ביתם, המקום הכי מוגן ובטוח עבורם. התנשאות תסריט או הפקה כלשהי על אנשים אמיתיים זה רמת ניבזות גבוהה יותר מהתנשאות על דמויות בתסריט מומצא, בדוי או מבוסס על סיפורים אניתיים.
Comments
Post a Comment